11 - Epilog: experimentální a vizuální poezie v koncích
Experimentální poezie je můj velký zájem a jsem rád, že jsem se ve své práci mohl vypravit do jejích hlubin, systematicky prozkoumat její historii od starověku po současnost a zároveň nahlédnout do filozoficko-teoretických východisek práce jednotlivých skupin autorů. Své poznatky jsem se snažil zaznamenat srozumitelnou formou, zhustit velké množství materiálu a vybrat to nejpodstatnější, snažil jsem se na výchozí text aplikovat didaktickou transformaci, aby má práce byla použitelná i v mé praxi. Z větší části je ale má práce literárně historická, respektive kunsthistorická. Text jsem stavěl na pevné základně obrazového materiálu a použil jsem téměř 200 reprodukcí - jak řekl můj konzultant Ondřej Hausenblas, vznikla tak „úžasná čítanka-prohlíženka experimentální poezie". Při svém studiu jsem se s podobně zaměřenou prací takového rozsahu v češtině nesetkal. Jak dokáže tato práce oslovit učitele a žáky středních škol je ještě otázkou. (Je otázkou, jestli je vůbec v současnosti potřeba obdoba barokních učebnic „poesia artificiosa".) Už teď je mi ale jasné podle reakcí mých blízkých, že je to (i přes mou snahu o popularizaci) příliš hutný a obsáhlý text a že pro středoškoláky bude asi obtížný.
Důraz jsem kladl i na experimentální typografické a tvarové zpracování diplomové práce (čtvercový formát se v historii vizuální poezie stále vrací), hru s materiálem a jako podstatné se ukázalo i členění textu na hlavní stať a poznámkový aparát - obé v jedné pohledové ploše, aby se v textu-obrazu mohl čtenář-divák pohybovat volně.
Realizované didaktické projekty vycházející z metod experimentální poezie byly pro žáky zajímavé, nestihl jsem však provést reflexi tématu s žáky, což považuji za své velké minus. Podstatné mi přijde ptát se: „Je pro děti/studenty vizuální podoba literatury mostem k pochopení nebo bariérou? Jaký pro nás dnes může mít experimentální poezie přínos?" Podle některých výtvorů vyvozuji, že experimentální metody mají v naší vizualizované kultuře silnou pozici a že mladá generace chápe i tvoří jednoduché vizuální básně bez zábran. Těším se, že ve své další učitelské praxi budu moct nerealizované nápady vyzkoušet a reflektovat.
Díky této práci se mi také více prohloubilo mé vnímání a chápání vlastní tvorby. Bylo pro mne velmi inspirující konfrontovat se s díly už osvědčených konkrétistů a cenné bylo pro mne i ohlédnutí a shrnutí mých takřka devítiletých pokusů na hraně literatury a výtvarna. Největší radost mám z projektu vizuálního stylu Svatba jedna báseň - nástěnný obraz bych si bez popudu této práce asi netroufnul uskutečnit, ani bych nepropojoval další možné poetické složky. Díky této práci jsem dokončil i sbírku Obraz jedna báseň a rozvinul grafické, malířské a fónické variace na ni.
Věřím, že slova-obrazy v této práci přinesou dobré ovoce...
Přemýšlel jsem, kdo z autorů experimentální poezie mě nejvíc ovlivnil. Vážím si všech, kteří upřímně hledali poezii na hranici výtvarného umění, uchvacují mě obrazy Eduarda Ovčáčka svou nevtíravou a přitom působivou estetikou liter, vždy mě popíchnou typogramy Václava Havla svou jednoduchosti, vtipem i smutnou realitou (i dnes), fascinuje mě cesta Jiří Koláře od poezie všedního dne k „mlčení" evidentní poezie, obdivuji i kreativitu a vynalézavost zahraničních autorů zvláště co se týče prostorových instalací. Žasnu nad historickými příklady vizuální poezie. Smekám také nad životním dílem týmu Hiršal-Grögerová, kteří u nás odvedli po teoretické stránce konkrétní poezie největší práci, smekám i nad vzájemným propojením jejich životů (přesně to vystihuje obr. 123). A je mi velmi blízký projev fyzického básnictví Petra Váši a vůbec praxe akční poezie/umění akce.
Došel jsem nakonec na kontroverzní myšlenku:
Za největšího experimentálního básníka všech dob však považuji Ježíše Krista. Jeho život je totální performancí od narození až po smrt. Jeho vzkříšení je něco tak nepochopitelného a přitom tak konkrétního, že na to ani kategorie nemáme a daleko to převyšuje cíle konkrétní poezie. Ježíš netvořil sice básně-objekty, ale On sám byl vtěleným SLOVEM. Nemaloval či nerecitoval vizuální básně, ale jeho podobenství, způsob vyprávění a obrazotvornost jsou jedním z pilířů západní kultury - výtvarnictví, literatury, hudby, divadla. Praxe fónické poezie oproti kreacím Ježíšovým blednou a jsou jen pouhou hrou. Kristův život je Gesamkunstwerk v tom nejhlubším slova smyslu. Ježíš Kristus netvoří fráze a mrtvé obrazy, On je život... On je mou největší inspirací.
Kompletní text v PDF s obrázky a propojenými odkazy zde.
ANOTACE:
Martin Jeřábek: Experimentální poezie a její odrazy ve výtvarném umění [Diplomová práce], Praha 2009, Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy, 154 stran
Obsah
Úvod teoretické studie je věnován vymezení pojmu poezie a filozofickému modelu jazyka.
Kapitoly 1-4 se zabývají „prehistorií" experimentální poezie, tj. vizuálními texty od starověku po baroko.
Kapitola 5 se zabývá avantgardními tendencemi a jejich dopady na formování experimentální poezie.
Kapitoly 6-8 tvoří jádro teoretické práce o experimentální poezii - světové i tuzemské, od 60. let 20. století až do současnosti.
Kapitoly 9-10 jsou praktickou aplikací teoretických poznatků o experimentální poezii - v didaktické řadě Slovo-obraz a v reflexi vlastní tvorby pod básnickým pseudonymem Ralf Mošt.
Obrazová příloha ukazuje příklady historických experimentálních textových kompozic od starověku do konce 60. let 20. století s přesahem do současné tvorby.
Didaktický projekt Slovo-obraz je obhajobou vyučování metod experimentální poezie v hodinách VV a literatury s přesahem i do jiných předmětů.
Projekty Svatba jedna báseň a Obraz jedna báseň jsou obhajobou vlastních autorských cyklů spojujících obraz, text a zvuk do jednoho celku.
Klíčová slova
výtvarné umění, výtvarná výchova, literatura, vizuální poezie, konkrétní poezie, experimentální poezie, fónická / auditivní poezie, obraz, text, typografie, experiment atd.
Použitá literatura
Adler, J. a Ernst, U.: Text als Figur, Vizuelle Poesie von der Antike bis zur Moderne. Weinheim, VCH 1987.
Apollinaire, G.: Básně obrazy. Praha, SNKLU, Praha 1965.
Bible. Český ekumenický překlad. Praha, Česká biblická společnost 1993.
Bič, M.: Při řekách babylónských. Praha, Vyšehrad 1990.
Bense M., Teorie textů (překlad: Grögerová, Bohumila & Hiršal, Josef). Praha, Odeon 1967.
Bohatcová, M. a kol.: Česká kniha v proměnách staletí. Praha: Panorama, 1990
Bor, D. Ž., Abeceda stvoření, Komorní soubor mýtoetymologických esejů o povstání člověka, náboženství, kultury a civilizace. Praha, Trigon 1993.
Bor, D. Ž.: Obrazový atlas hermetismu. Praha, Trigon 1990.
Bulínová, K.: Vizuální poezie - obrazové texty v Evropě od starověku do raného novověku. (diplomová práce) PedF UK, Praha 2001.
Carroll L.: Alenka v kraji divů a za zrcadlem. Albatros, Praha 1988
Cavendish, Richard: Dějiny magie. Praha, Odeon 1994.
Ceram, C. W.: Oživená minulost. Dějiny archeologie v obrazech. Praha, Orbis 1971.
Derrida, J: Texty k dekonstrukci. Bratislava: Archa, 1993
Eco, U.: Skeptikové a těšitelé. Svoboda, Praha1995.
Eco, U.: Hledání dokonalého jazyka.LN, Praha2001.
Eco, U.: Meze interpretace. Karolinum, Praha2004.
Eco, U.: Mysl a smysl. Sémiotický pohled na svět. Svoboda, Praha1995.
Eduard Ovčáček. Monografie. Galery, Praha 2007.
Eliade, M. Dějiny náboženského myšlení .I., Od doby kamenné po eleusinská mystéria. Praha, Oikoymenh 1995.
Eliade, M.: Dějiny náboženského myšlení II., Od Gautamy Buddhy k triumfu křesťanství. Praha, Oikoymenh 1996.
Eliade, M.: Šamanismus a nejstarší techniky extáze. Praha, Argo 1997.
Eliot, T. S.: O básnictví a básnících. Praha 1991.
Epstein, J.: Poetika obrazů. Herman a synové, Praha 2002
Fink, E.: Hra jako symbol světa. ČS, Praha 1993.
Flamel, N.: Vysvětlení hieroglyfických obrazů. Praha, Trigon 1992.
Flusser, V.: Jazyk a skutečnost. Triáda, Praha 2005.
Fontana, D.: Tajemný jazyk symbolů. Praha & Litomyšl, Paseka 1994.
Franzen, A., Církevní dějiny. Praha, Zvon 1992
Franková, S.: Autorská kniha (diplomová práce). PedF UK, Praha 2000.
Garnier, P.: Poémes mécaniques. - Editions Silvaire, Paris 1964.
Glaser, Curt: Umění Číny a Japonska. S. V. U. Mánes, Praha 1930.
Gomringer, E.: Die Konsteilationen. - Eugen Gomringer Press, Frauenfeld 1963
Havel, V.: Antikódy. Odeon, Praha 1993.
Hégr M.: Výstavba obrazu s výtvarného hlediska. Praha, Umělecká Beseda 1944.
Heriban, J.: Príručný lexikón biblických vied. Don Bosco, Bratislava 1998.
Hiršal, J. a Grögerová, B.: Báseň, obraz, gesto, zvuk. Experimentální poezie 60. let. Praha, Památník národního písemnictví 1997.
Hiršal J. a Grögerová B.: Experimentální poezie. Praha, Odeon 1967.
Hiršal, J. a Grögerová, B.: Slovo, písmo, akce, hlas. Praha, ČSS 1967.
Hiršal, J. a Grögerová, B.: Vrh kostek: Česká experimentální poezie. Praha: Torst, 1993
Hiršal, J. a Grögerová, B.: JOB-BOJ. ČSS, Praha 1968
Hiršal, J. a Grögerová, B.: Let let II, MF 1994.
Hiršal, J.: O poezii přirozené a umělé. SČSVU, Praha 1963.
Hruška, B., Kultovní život starého Sumeru. Praha, Orientální ústav AV ČR 1995.
Chalupecký, J.: Na hranicích umění. NČSVU, Praha 1966.
Chalupecký, J.: Nové umění v Čechách. Jinočany: H+H, 1994
Chlebnikov, V.: Čmáranice po nebi. SNKL, Praha 1964.
Jacques Le Goff: Hledání středověku, Vyšehrad, Praha, 2003
Jančovič, J.: Nech je svetlo! Úvod k Pentateuchu a exegéza vybraných textov, KSCM, Bratislava 2007
Jean, Georges: Písmo pamě_ lidstva. Martin, Slovart 1994.
Jiří Kolář. Monografie. Odeon, 1993.
Klee, P.: Čáry. Odeon, Praha 1990.
Klee, P.: Pedagogický náčrtník. Triáda, Praha 1999.
Kolář, Jiří: Návod k upotřebení. Dokořán, Praha 2007.
Kolář, Jiří: Básně ticha, ČS, 1994
Komenský, J. A.: Labyrint světa a ráj srdce. Praha, Odeon 1970.
Krupa, V. & Genzor, J.: Písma světa. Bratislava, Obzor 1989.
Křikavová, A.: Islámské umění. Hry geometrie a proměny hmoty. In: U&Ř 4/91.
Kulka, Jiří: Psychologie umění. Praha: SPN, 1991.
Ladislav Novák. Nadace „Lidé výtvarnému umění, výtvarné umění lidem", Praha 1994
Lamač, K.: Krásná kniha, karikatura a plakát 1907-1917, Praha, Odeon 1992.
Lévi-Strauss, C.: Mýtus a význam. Praha 1993.
Lyotard, J. F.: O postmodernismu. AV, Praha 1993.
Mallarmé, S.: Faunovo odpoledne a jiné básně. Svoboda, Praha 1996
Marinetti F. T.: Osvobozená slova. - Petr a Tvrdý, Praha 1922.
Martinková, V.: Teorie literatury netradičně. Trizonia, Praha 1995.
Matoušek, J.: Gnose. Herrmann a synové, Praha 1994.
Morgenstern, Ch.: Beránek měsíc. Odeon, Praha 1990.
Mukařovský, J.: Kapitoly s české poetiky. - Svoboda, Praha 1948.
Nakonečný, M.: Lexikon magie. Praha, Ivo Železný 1994.
Nešlehová, M.: Poselství jiného výrazu. Praha: ARTetFACT, 1997.
Nezval, V.: Abeceda. Praha, J. Otto 1926.
Novák, L.: Pocta Jacksonu Pollockovi. - Mladá fronta. Praha 1966.
Okáčová, M: Carmina figurata na konci antiky: P. Optatianus Porfyrius a jeho novátorská koncepce figurální poezie. (diplomová práce) FF MU, Brno 2006.
Ovčáček, E.: Lekce velkého A. Praha, Trigon 1995.
Palek, B.: Sémiotika. Praha: Karolinum, 1997
Palouš, R.: Komenského Boží svět. Praha, SPN 1992.
Peregrin, J.: Jazyk, myšlení a svět v názorech postanalytických filosofů. Filosofia, Praha, 1998
Peterka, J.: Teorie literatury pro učitele. UK PedF, 2001
Pijoan, Ch.: Dějiny umění 10. Odeon, Praha 1986.
Plaský klášter a jeho minulý i současný přínos pro kulturní dějiny. Plasy 2005.
Platón: Kratylos. Praha, Oikúmené 1994.
Rabelais, F.: Gargantua a Pantagruel. Praha, Odeon 1968.
Roeselová, V.: Námět ve výtvarné výchově.
Sarah, Praha 1996.
Roeselová, V.: Techniky ve výtvarné výchově.
Sarah, Praha 1996.
Roeselov·, V.: Řady a projekty ve výtvarné
výchově. Sarah, Praha 1996.
Rypson, P., Obraz slowa, Historia poezji wizualnej. Warszawa, Akademia Ruchu 1989.
Seifert, J.: Na vlnách T.S.F. - V. Petr, Praha 1925.
Schapiro, M.: Words and Pictures: On the literal and symbolic illustration of a text. Hág - Paříž, 1973.
Solt, M. E.: Concrete Poetry: A World View. - Indiana University Press, Bloomington 1968.
Störig, H. J.: Malé dějiny filozofie. Praha, Zvon 1991.
Šiller, J.: Piktogram, logotyp, znak (diplomová práce). PedF UK, Praha, 2004.
Teige, Karel: Svět stavby a básně. usp. J.Brabec, V.Effenberger, K.Chvatík, R.Kalivoda, Praha: ČCS, 1966, 1.vyd.
Váša, P.: Texty, básně, poémes physiques. Maťa, Praha 1994.
Valoch, J.: Experimentální poezie a její české realizace (diplomová práce). FF UJEP, Brno 1970 (poskytl Vědecko-výzkumný ústav AVU)
Williams, E.: An Anthology of Concrete Poetry. 1967.
Poznámky v margu, pokud není uvedeno jinak, jsou upraveny z elektronické encyklopedie Wikipedie.
Výstavy:
Novák Ladislav: Alchymáže. (katalog výstavy), ZK ROH ČKD, Blansko 1970.
Cox Ken. (katalog výstavy), College of Art, Lansdown 1969.
Dada 1916 - 1966. (katalog výstavy), Goethe Institut, München 1969.
Eduard Ovčáček: Obrazy, kresby, koláže, plastiky, práce z papíru, poezie. (katalog výstavy), GVU Ostrava 1991.
Experimentální tendence 60. let. (katalog výstavy), Galerie města Prahy - Městská knihovna, Praha 1999.
Báseň, obraz, gesto, zvuk, experimentální poezie 60. let. (katalog výstavy), Památník národního písemnictví, Praha 1997.
Between Poetry and Painting. (katalog výstavy), Institute of Contemporary Arts, London 1965.
Bild und Schrift. (katalog výstavy), Typos Verlag, 1963.
Text, Buchstabe, Bild. (katalog výstavy), Zürich 1970.
Časopisy:
Báseň jako plakát. In: Font 5/1995.
Langerová, M.: Básně - obrazy. In: TVAR 4/1998, str.12-13
Valoch, J: Básně bez knih. In: Světová literatura 5/1968, str. 119-127.
J. Hiršal - B. Grögerová: Český básnický experiment, in: Tvář 1965, č. 1, str. 4
Invencao 5. - Edicoes Invancao, Sao Paulo 1966/1967.
Knižní kultura 1965/10. - ČÚKK, Praha 1965.
PANDORA č. 14/2007 - Experiment
Les Lettres Poésie Nouvelle 29-34. Editions Silvaire, Paříž 1965-1968.
Plamen 1969/3. - Československý spisovatel, Praha 1969.
Something Else Newsletter 1967/6. - Something Else Press, New York 1967.
Tool 1-6. Ugo Carrega, Millano 1966 - 1969.
Lacerba, svazek. 2, č. 13/1914
Dada, ročník 1917.
Březina, J. - Sus, O.: Od permutací k umělé poezii. In: Host do domu 1/1968.
Burda, V.: Panoráma současné experimentální poezie. In: Výtvarná práce 1-2/1969.
Czaplejewicz, E.: Matematická poetika a studium poezie. In: Česká literatura 5/1965
Doležel, B.: Rozhovor s Helmutem Heissenbüttelem. In: Tvář 10/1965.
Doležel, L.: Pražská škola a statistická teorie básnického jazyka. In: Česká literatura 2/1965.
Haman, A.: Experimentální poezie - katastrofa básnictví. Plamen 8/1968.
Hiršal, J. a Grögerová, B.: Český básnický experiment. In: Tvář 1/1965.
Hiršal, J. a Grögerová, B.: Poezie textů. In: Plamen 7/1967.
Jungman, M.: O takzvané experimentální literatuře. In: Host do domu. 1/1968.
Kožmín, Z.: Svět textu. In: Plamen 4/1968.
Kožmín, Z.: Variace a absurdita. In: Orientace 1/1968.
Levý, J.: Teorie informace a literární proces. In: Česká literatura 4/1963.
Levý, J.: Kybernetika a poezie. In: Host do domu 2/1965.
Liška, P.: text. In: Atelier 14-10/1997..
Milota K.: Poezie nového výrazu. In: Dialog 1/1968.
Milota K.: Experimentalita a klasicismus. In: Plamen 3/1969.
Milota K.: Permutační poezie. In: Dialog 8/1969.
Anketa o konkrétní poezii. Plamen 8/1964.
Valoch J.: text. In: Ateliér 14-10/1997.
Rypson, P.: Poezja wizualna. In: Projekt 6/81.
Rypson, P.: Poezja wizualna i poezja emblematyczna. In: Barok (Historia - Literatura - Sztuka), Neriton III/1 1996.
Rypson, P.: Recepcja poezji wizualnej w epoche renesancu i wczesnego baroku. In: Meander 11 - 12/1992, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 1993.
Rypson, P.: Visual? Emblematic? Poetry? In: Emblematica, 1/1996, New York, AMS Press, Inc. 1999.
Magellan: Kybergraffiti. In: Živel 13/99.
Kabala, mystika Židů, Robert Řehák a Ladislav Puršl, in: Dingir /issn: 1212-1371/ 1, 2001, Biel J.: (Typo)graficka vizualizacia literarnych textov in: Knižnica, roč. 7, č. 5/2006.
Sárközi Radek: K Syntaxi básnického jazyka In: Okruh 2/1995, str. 12-13
Poetika programu - program poetiky. Edičně připravili Stanislava Fedrová, Jan Hejk a Alice Jedličková. Praha, 2007. http://www.ucl.cas.cz
Lexikon teorie literatury a kultury: koncepce, osobnosti, základní pojmy. Host, Brno 2006.
Cobbing, B: Music for Dancing. In: Stereo Headphones No. 4; editoval Nicholas Zurbrugg. Suffolk 1971
Volf, P.: Dadaismus. In: Reflex, 05/2006, 3. 2. 2006
OBRAZOVÝ MATERIÁL
01.0_Prolog
Předsádka: Franz Mon: Sehgänge, 1964. In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Experimentální poezie. (1967). Str. 221
Obr. 1 - On-line: www.almanachwagon.cz In: Wagon č. 3-4/2007. Str. 76
Obr. 2 - On-line: http://www.moravska-galerie.cz/cs/vystavni-akce/jiri-valoch-dve-instalace-a-nekolik-projektu/
Obr. 3 - Vlastní foto dle autorova návodu.
Obr. 4 - Flusser, V.: Jazyk a skutečnost. (2005). Str. 109
strukturální báseň Jiřího Valocha. In: In: Hiršal, J. a Grögerová, B: Vrh kostek. (1993). Str. 40
Ideogramy In: Francová, S.: Autorská kniha. (2000). Str.109
Petr Váša: Manifesto. On-line: www.almanachwagon.cz In: Wagon č. 3-4/2007. Str. 507
02.0_Starověk
Předsádka: Přepis Moschionovy stély, In: Rypson, P., Obraz slowa (1989) il. 47.
Obr. 5 - In: Bič. M. Při řekách babylonských (1990), il. 14.
Obr. 6 - In: Adler, J. & Ernst, U., Text als Figur (1987) il. 1.
Obr. 7 - .vlastní reprodukce.
Obr. 8 - In: Nakonečný, M.: Lexikon magie (1995). s. 34
Obr. 9 - On-line: http://en.wikipedia.org/wiki/Sator_Square
Hebrejský písmový labyrint. In: Rypson, P., Obraz slowa (1989) il. 54.
Eduard Ovčáček: Slova z kabaly. In: Eduard Ovčáček. Monografie. (2007). Str. 268
Obr. 10 - In: Rypson, P., Obraz slowa (1989) il. 47.
Obr. 11 - In: Rypson, P., Obraz slowa (1989) il. 47.
Rekonstrukce tabulky In: Tabulae iliciae 4. N. In: Rypson, P., HQL. The Cubus Visual Poem.
Obr. 12 - In: Ceram, C. W.: Oživená minulost (1971).
Obr. 13 - In: Rypson, P., Obraz slowa (1989) il. 19.
Obr. 14 - In: Adler, J. & Ernst, U., Text als Figur (1987) il. 3.
Simias ze Rhodu, Sekera. In: Rypson, P., Obraz slowa (1989) il. 4.
in Eidulion (1494ń5) k. G4r. In: Rypson, P., Obraz slowa (1989) il. 6.
Obr. 15 -In: Adler, J. & Ernst, U., Text als Figur (1987) il. 5.
Obr. 16 - In: Adler, J. & Ernst, U., Text als Figur (1987) il. 4.
Obr. 17 - In: Adler, J. & Ernst, U., Text als Figur (1987) il. 6., In: Rypson, P., Obraz slowa (1989) il. 6.
Obr. 18 - . In: Adler, J. & Ernst, U., Text als Figur (1987) il. 7.
Obr. 19 - In: Adler, J. & Ernst, U., Text als Figur (1987) il. 1f.
Obr. 20 - In: Adler, J. & Ernst, U., Text als Figur (1987) il. 9.
Obr. 21 - On-line: http://longstreet.typepad.com/thesciencebookstore/2008/06/ships-in-siege.html
03.0_Středověk
Předsádka: Arrigo Lora-Totino: Babylonská knihovna, 1973. On-line: http://english.mart.trento.it/gallery.jsp?area=42&ID_LINK=272&id_scat=0&id_schema=6&COL0001=381&btnSearch=Vai
Obr. 22 - In: Rypson, P., Obraz slowa (1989) il. 12.
Fortunatus. On-line: http://www.mediality.ch/download/Einladung_SG.pdf
Obr. 23 - On-line: http://www.almaleh.com/raban.htm
Hrabanus Maurus. In: Melot, Michel: The Art of Ilustration (1984).
Obr. 24 - In: Rypson, P., Obraz slowa (1989) il. 43.
Obr. 25 - In: Adler, J. & Ernst, U., Text als Figur (1987) il. 15.
Obr. 26 - In: Rypson, P., Obraz slowa (1989) il. 65.
Obr. 27 - On-line: http://www.medienkunstnetz.de/works/ars-magna/
Obr. 29 - In: Rypson, P., Obraz slowa (1989) il. 23.
Obr. 30 - In: Rypson, P., Obraz slowa (1989) il. 24.
Modlitba v kufickém písmu. In: Rypson, P., Obraz slowa (1989)
Obr. 30 - In: Rypson, P., Obraz slowa (1989) il. 69.
Obr. 31 - In: Rypson, P., Obraz slowa (1989) il. 67.
Obr. 32 - On-line: http://us.macmillan.com/classicalchinesepoetry
Báseň z Birmy ve tvaru žezla. In: Rypson, P., Obraz slowa (1989) il. 66.
04.0_Novověk
Předsádka: Johann Agricola: Kaligrafický labyrint. In: Adler, J. & Ernst, U.: Text als Figur (1987) il. 63.
Obr. 33 - In: Adler, J. & Ernst, U., Text als Figur (1987) il. 21.
Obr. 34 - In: Rypson, P., Obraz slowa (1989) il. 84.
Obr. 35 - In: Plaský klášter, minulý i současný přínos pro kulturní dějiny (2005).
Obr. 36 - In: Rypson, P., Obraz slowa (1989) il. 98.
Obr. 37 - In: Rypson, P., Obraz slowa (1989) il. 59.
Obr. 38 - In: Adler, J. & Ernst, U., Text als Figur (1987) il. 113.
Obr. 39 - In: Rypson, P., Obraz slowa (1989) il. 56.
Obr. 40 - In: Rypson, P., Homo quadratus in labyrintho il. 15.
Obr. 41 - In: Rypson, P., Obraz slowa (1989) il. 58.
Obr. 42 - In: Rypson, P., Obraz slowa (1989) il. 34.
Obr. 43 - In: Adler, J. & Ernst, U., Text als Figur (1987) il. 42
Obr. 44 - In: Adler, J. & Ernst, U., Text als Figur (1987) il. 35.
Katedrála Notre-Dame v Chartres. On-line: http://users.maui.net/~miserere/
05.0_Avantgarda
Předsádka: Gino Severini: Hadí tanec,1914. In Lacerba, svazek. 2, č. 13/1914, str. 202
Lewis Carrol:Příběh myšího ocásku. In: Alenka v kraji divů a za zrcadlem (1988) str. 23.
Obr. 44 - In: Faunovo odpoledne a jiné básně (1996) Str. 54-74
Obr. 45 - In: Christian Morgenstern: Beránek měsíc (1990) Str. 36
Obr. 46 - In: Christian Morgenstern: Beránek měsíc (1990) Str. 33
Obr. 47 - In: Martinková, V.: Teorie literatury netradičně. (1995) str. 166
Obr. 48 - In: Básně obrazy (1965) Str. 172
Báseň pro Lou, In: Básně obrazy (1965)
Obr. 49 - On-line: http://tia4310.blogspot.com/2008/09/presentation-slides.html
Obr. 50 - On-line: http://www.getty.edu/art/exhibitions/tumultuous/
Obr. 51 - In: ReD (Revue Devětsilu). Ročník 2, 1928/1929. str. 190
Ilja Zdaněvič: Zvuková báseň. On-line: http://www.artpool.hu/Poetry/soundimage/Zsdanevics.html
Obr. 52 - In: Dada, ročník 1917, str. 53.
Obr. 53 - On-line: http://www.earlham.edu/~vanbma/20th%20century/images/dayten04.htm
Pohádka o hastrošovi. On-line: http://www.offenbach.de/offenbach/themen/unterwegs-in-offenbach/kultur/klingspor-museum/bildgalerie/bildgalerie-moderne-buch-und-schriftkunst.html?picture=7
Obr. 54 - In: Pijoan, Ch.: Dějiny umění 10 (1986) str. 13.
Obr. 55 - In: Nezval, V.: Abeceda. (1926) str 38.
Obr. 56 - In: Seifert, J.: Na vlnách TSF. (1925). Str. 34
Obr. 57 - In: Seifert, J.: Na vlnách TSF. (1925) Str. 40
06.0_Šedesátá léta
Předsádka: Ludwig Gosewitz: Typogram, 1962, In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Experimentální poezie. (1967). Str191
Jiří Kolář.: Zrození jazyka. In: Básně ticha, str. 55
Heinz Gappmayr: O sobě. In: Experimentální poezie. (1967), str. 168
Obr. 59 - In: In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Experimentální poezie .(1967). str. 235
Obr. 58 - On-line: http://www.thing.net/~grist/lnd/lettrist/isousa.htm
Revue Psí, č. 1. On-line: http://www.lecointredrouet.com/lettrisme/lettrisme.html
Obr. 60 - In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Experimentální poezie. (1967). str. 223
Obr. 62 - In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Experimentální poezie. (1967). str. 215
Obr. 61 - In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Experimentální poezie. (1967). str. 217
Obr. 64 - In: Adler, J. a Ernst, U., Text als Figur (1987) Abb. 96.
Obr. 63 - On-line: http://www.mart.trento.it/gallery.jsp?ID_LINK=96&area=42&id_context=2047
René Magritte: Živé zrcadlo. On-line: http://radicalart.info/concept/WordConstellations/index.html
Obr. 63 - In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Experimentální poezie (1967). str. 167
Obr. 65- In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Vrh kostek (1993) Str. 372
Obr. 66 - In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Experimentální poezie (1967) str. 114
Typologický text. In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Vrh kostek (1993) str. 319
Obr. 67 - On-line: http://laurinha.splinder.com/tag/arte
John Furnival: Báseň-objekt. In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Experimentální poezie (1967). str. 231
Obr. 68 - In: Francová, S.: Autorská kniha (2000) str 67
Radek Kratina: Bílý reliéf. On-line http://www.ce-review.org/00/2/havranek2.html
Obr. 67 - In: Návod k upotřebení (2007) Str. 29
Obr. 70 - In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Experimentální poezie (1967). str. 129
Eugen Gomringer: Konstelace. On-line: http://lyrikline.org/index.php?id=162&L=0&author=eg00&show=Poems&poemId=172&cHash=36fdba63ad
Obr. 71 - In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Experimentální poezie (1967) str. 153
Obr. 72 - In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Experimentální poezie (1967) str. 132
Obr. 73 - In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Experimentální poezie (1967) str. 210, 212
Obr. 74 - In: Adler, J. & Ernst, U., Text als Figur (1987) Nr. 205.
Obr. 75 - On-line: http://www.artnet.com/artist/661237/ferdinand-kriwet.html
Obr. 76 - In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Experimentální poezie (1967)Str. 160
Obr. 77 - In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Experimentální poezie (1967) str. 75-77
Obr. 78 - On-line: http://www2.correioweb.com.br/cw/ EDICAO_20030823/sup_pen_230803_15.htm
Pedro Xisto: Noc x Hlas, In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Experimentální poezie (1967) str 148
Decio Pignatari. On-line: http://www.escaner.cl/acorreo.html
Obr. 79 - In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Experimentální poezie (1967) str. 188
Obr. 80 - On-line: http://www.artpool.hu/Poetry/soundimage/IPGarnier.html
Obr. 81 - In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Experimentální poezie (1967) str. 208
Garnier: In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Experimentální poezie (1967) str. 201
Obr. 82 - On-line: http://eventsatthefatalparty.blogspot.com/
Obr. 83 - On-line: http://poesiaexpandida.blogspot.com/2009/02/il-futurismo-nero-su-bianco.html
Obr. 84 - On-line:
https://christal.elte.hu/curriculum2/Romanisztika/46Fried/RICONSIDERATO%20(E)/cd/lora_totino_PV.htm
Obr. 85 - On-line: https://christal.elte.hu/curriculum2/Romanisztika/46Fried/RICONSIDERATO%20(E)/cd/spatola_PV.htm
Obr. 86 - On-line: https://christal.elte.hu/curriculum2/Romanisztika/46Fried/ RICONSIDERATO%20(E)/cd/carrega_PV.htm
Obr. 87 - On-line: https://christal.elte.hu/curriculum2/Romanisztika/46Fried/ RICONSIDERATO%20(E)/cd/balestrini_PV.htm
Obr. 88 - In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Experimentální poezie (1967) str. 200
Obr. 89 - On-line: http://www.damnintellectuals.com/blog/index.blog?topic_id=1103995
Obr. 90 - On-line: http://www.ianmarr.com.au/docs/rbgardens.html
Obr. 91 - On-line: http://www.flickr.com/photos/ic-uc/1639565940/in/set-72157602032326087/
Mary Ellen Solt. http://nineteen-sixty.blogspot.com/2007/08/mary-ellen-solt.html
Obr. 92 - On-line: http://www.archiviofconz.org/artistes/ewilliams.htm
Obr. 93 - On-line: http://www.escaner.cl/escaner50/millan.html
Obr. 94 - On-line: http://ssafa88.wordpress.com/
Obr. 95 - On-line: http://www.nmao.go.jp/english/niikuni/works/win02.html
Paul de Vree. In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Experimentální poezie (1967) Str. 181
Vagn Steen. In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Experimentální poezie (1967) Str. 198
07.0_Československo
Předsádka: Jiří Kolář: Místo je určené tobě: Cokoli napíšeš, nakreslíš, přilepíš nebo zavěsíš, rozhodni sám, 1984 (text uvnitř obrazu doplněn). In: Jiří Kolář. Monografie (1993) Str. 153
Obr. 96 - In: Chalupecký, J.: Nové umění v Čechách (1994) Str. 35
Obr. 97 - In: Básně ticha (1994) str. 35
Obr. 98 - In: Básně ticha (1994) str. 135
Obr. 99 - In: Jiří Kolář. Monografie (1993) str. 12
Obr. 100 - In: Jiří Kolář. Monografie (1993) str. 107
Jiří Kolář: Cvokogram. In: Básně ticha (1994) str. 191
Obr. 101 - On-line: http://www.kontakt-collection.net/artworks/Kolarova-various
Chiasmáž. In: Jiří Kolář. Monografie (1993) str. 103
Obr. 102 - In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Vrh kostek (1993) Str. 187
Obr. 104 -In: Ladislav Novák. (1994) Str. 33
Ladislav Novák: Láskomíny. In: Ladislav Novák. (1994) Str. 54
Obr. 105 - On-line: www.almanachwagon.cz In: Wagon III-IV/2007. Str. 315
Obr. 106 - In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: JOB-BOJ (1968) str. 125
Obr. 107 - In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: JOB-BOJ (1968) str. 89
Josef Hiršal a Bohumila Grögerová: Sobectví a Hádka. In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: JOB-BOJ (1968) Str. 33
Obr. 109 - In: Havel, V.: Antikódy. (1993) Str. 30
Obr. 110 - In: Havel, V.: Antikódy. (1993) Str. 49
Obr. 111 - On-line:
http://web.archive.org/web/20041029202518/http://www.danfranc.com/revolutions/resources/lit-havel.htm
Obr. 113 - In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Experimentální poezie. (1967) Str. 203
Obr. 114 - In: Eduard Ovčáček. Monografie. (2007) Str. 329
Eduard Ovčáček: NOE In: Eduard Ovčáček. (2007) Str. 225
Obr. 112 - In: Eduard Ovčáček. (2007) Str. 120
Miloš Urbásek: Téma O - V. In: In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Experimentální poezie. (1967) str. 214
Obr. 115 - In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Vrh kostek (1993) Str. 29
Obr. 116 - In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Vrh kostek (1993) Str. 37
Obr. 117 - In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Vrh kostek (1993) Str. 57-66.
Obr. 118 - In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Vrh kostek (1993) Str. 103.
Josef Honys: Text, nekomunikativní báseň. On-line: www.almanachwagon.cz Wagon str. 210
08.0_Současnost
Předsádka: Eduard Ovčáček: Sémantické vibrace I, 2004. In: Eduard Ovčáček. Monografie. (2007). Str. 610
Obr. 119 - On-line: www.almanachwagon.cz Wagon III-IV/2007. Str. 285
Obr. 120 - On-line: www.almanachwagon.cz Wagon III-IV/2007. Str. 248
Obr. 121 - On-line: www.almanachwagon.cz Wagon III-IV/2007. Str. 254
Obr. 122 - On-line: www.almanachwagon.cz Wagon III-IV/2007. Str. 240
Obr. 123 - On-line: www.almanachwagon.cz Wagon III-IV/2007. Str. 158
Obr. 124 - On-line: www.almanachwagon.cz Wagon III-IV/2007. Str. 501
Obr. 125 - In: Eduard Ovčáček. Monografie (2007) Str. 593
Obr. 126 - On-line: http://www.sypka.cz/vetrna-base-1989/a18/d9022/
Obr. 127 - On-line: www.almanachwagon.cz Wagon III-IV/2007. str. 447 a 434
Obr. 129 - On-line: www.almanachwagon.cz Wagon III-IV/2007. Str. 455
Obr. 128 - On-line: www.almanachwagon.cz Wagon III-IV/2007. 2005. str 456
Obr. 130- On-line: www.almanachwagon.cz Wagon III-IV/2007. Str. 167
Obr. 131 - On-line: http://www.mauricelemaitre.com/
Obr. 132 - On-line: https://christal.elte.hu/curriculum2/Romanisztika/46Fried/RICONSIDERATO%20(E)/cd/lora_totino_PV_3.htm
Obr. 133 - On-line: http://paulokauim.blogs.sapo.pt/7791.html
Obr. 134 - On-line: http://www.poesiaviva.it/
Obr. 135 - On-line: http://www.dubois-sanaoui.com/
Obr. 136 - On-line: http://www.designingmagazines.com/?p=386
Obr. 138 - On-line: http://www.wartprojects.com/cz/a4.html
http://epc.buffalo.edu/authors/bernstein/blog/archive/artwalk.html
Quo vadis?, pohyblivé kybergraffiti. Upraveno podle On-line:
http://philosophical-investigations.wdfiles.com/local--files/start/walking.gifs
Obr. 138 - On-line: http://languageisavirus.com/articles/creative-writing/photos/view.php?id=2831015465&search=concrete-poetry
Obr. 139 - On-line: www.aukro.cz
Obr. 140 - vlastní foto
Obr. 141 - On-line: http://www.najbrt.cz/cs/prace/divadlo/nepritel-lidu/
Obr. 142 - On-line: www.almanachwagon.cz Wagon III-IV/2007. str. 85
Michelle Lee: Futuristický návrh plakátu, On-line: http://tia4310.blogspot.com/2008/09/presentation-
hrneček, Tesco-taška: vlastní foto
09.0_Didaktický projek
Předsádka: Žák 7. třídy ZŠ: Iniciály, 2006. Vlastní foto
Obr. 143, 143, 157- vlastní foto
Obr. 145 - In: Eduard Ovčáček. Monografie (2007) Str. 562
Obr. 146 - On-line: http://www.english.ucsb.edu/faculty/rraley/courses/engl165/readings/Williams-meditation1.gif
Obr. 156 - On-line:
http://virtual-luck.blogspot.com/2007/03/m-nrodn-psmo-vizuln-poezie-lettrismus_8441.html
Eduard Ovčáček: &-kruhy. In: Eduard Ovčáček. Monografie (2007) str 307
Obr. 155 - In: Dějiny umění 10, str. 142, Kolář, J.: Básně ticha. ČS, 1994. Str. 129
Obr. 158 - In: Eduard Ovčáček. Monografie (2007) Str. 530
Obr. 159 - On-line: http://rota.wordpress.com/2007/11/12/benvenuta-fondazione-berardelli/
Obr. 160 - On-line: http://kultura.praha-mesto.cz/69668_TISKOVA-ZPRAVA-Sculpture-Grande-letos-jiz-poctvrte-zmeni-tvar-Prahy
Obr. 161 - In: Hiršal, J. a Grögerová, B.: Vrh kostek (1993) Str. 168.
Obr. 162 - In: Francová, S.: Autorská kniha. (2000) str. 13
Obr. 163 - On-line: http://www.myspace.com/martatraino
10.0_Vlastní tvorba
Předsádka: Ralf Mošt: Na počátku (dle Fausta), 2008.
Vše v kapitole je vlastní reprodukce.
11.0_Epilog
Předsádka: Miloš Urbásek, ABC, koláž, 1965. On-line: www.urbasek.com
Václav Havel: Rozchod, 1964. In: Havel, V.: Antikódy. (1993) Str. 56